Presidentbrev 2022-2023

torsdag 8 september 2022

Sigrún Landvall

Presidentbrev hösten 2022

Mångfald, rättvisa och inkludering (Diversity, Equity, and Inclusion - DEI) har alltid varit i fokus för Rotary.

Detta är en viktig påminnelse om att vi måste förstå och omfamna våra olikheter, ge rättvisa möjligheter till framgång och välkomna varandra precis som vi är.

För att kunna leva i ett samhälle man vill ha måste man hjälpa till att bygga upp det. Vi kan bygga upp Österåker, vi kan göra Österåker bättre för alla. I vår klubb kan alla deltagarna tala öppet men respektfullt, och alla ska känna sig välkomna! Det handlar om att undanröja hinder för inträde, tillåta framgång och öppna dörrar för integration.

FYRFRÅGEPROVET – VÅR ETISKA GUIDE

Fyrfrågeprovet är en etisk guide för rotarianer. Avsikten är att vi ska ställa oss dessa fyra frågor så snart vi är tveksamma om vad vi ska säga eller göra:

– Är det sant?
– Är det rättvist mot alla som berörs?
– Skapar det samförstånd och bättre kamratskap?
– Är det till fördel för alla berörda?

Att öka antalet medlemmar i vår klubb är prioritet, men det är viktigt att ge våra medlemmar upplevelse så att de längtar efter varje fredag - så de kommer varje fredag och uppskattar och stannar kvar i klubben.

Till att få ansvarsfulla medlemmar är det viktigt att de själva tar ansvar i klubben.

Bästa rotarian, prata gärna med mig, som är president i år, om vad du vill ha ut av din Rotaryupplevelse och vad jag, och vi tillsammans, kan göra för att få det att hända. Att lära sig av vad som håller medlemmarna samlade och nöjda vid sammankomsterna är ett kraftfullt verktyg för att stärka Rotary. Om du har någon idé, kom till mig för en öppen diskussion.

Har du någon idé om ett intressant och givande projekt så kom och diskutera det. Betänk att projekt kan rädda världen – dock, en person kan inte rädda världen, men många tillsammans kan vi göra mycket!

Över hela världen kan könstillhörighet fortfarande påverka en persons möjligheter till att få utbildning.  Vi kan starta projekt som förbättrar kvinnors och flickors hälsa, välbefinnande, utbildning eller ekonomisk trygghet. Sådana projekt har en positiv inverkan på nästa generation kvinnliga ledare.

Vi i Österåker Första Frukost Rotaryklubb, stöttar ungdomsjouren Bellis och kvinnojouren i Åkersberga. Vi kan göra mer. Vill du hjälpa till med att utveckla ett klubb-baserat initiativ? Klubben kan ansöka om ett distriktbidrag eller globalt bidrag för att finansiera ett projekt som främjar flickors hälsa, utbildning eller ekonomiska oberoende.

Vi som Rotarianer måste vara modiga och uppfylla våra drömmar. Vi kan göra skillnad!

Det är det som Rotary i år handlar om - Imagine!

IMAGINE i morgon!

Ø  Vi vill alla ha en bättre värld.

Ø  Vi vill att ingen ska svälta.

Ø  Vi vill ha rent vatten för alla.

Ø  Vi vill att alla barn ska lära sig läsa.

.Ø  Förhoppning

- Lycka