Vem är Jan Novosel?

fredag 11 september 2015

Kyrkoherden i Österåker/Östra Ryds församling, Jan Novosel, håller Ego-föredrag efter att ha blivit medlem vår klubb under våren 2015.

Jan föddes och växte upp i Karlskoga 1959. Han blev tidigt intresserad av musik och sång. Sjöng i kyrkans barnkör som 7-åring, började spela trumpet som 8-åring, vilket han fortsatt med t ex i storband under universitetstiden. Ishockey och fotboll lades på hyllan, när han började på musikgymnasium i Karlstad som 15-16-åring. Detta ledde till att han arbetade som musiklärare ett par år efter examen. Hans Ulfvebrand, numera domprost i Stockholm, ledde in Jan på den kyrkliga banan. Efter bara några månader på Uppsala Universitet fick Jan, då 21 år, chans till en ettårig tjänst vid Svenska Kyrkan i London. Studierna fick vänta - "univeristetet har funnits sedan 1400-talet, så det finns säkert kvar när jag kommer tillbaka". Han trivdes bra med studierna och allt det som var runt ikring t ex vid Östgöta nation, att han blev kvar i många år. Prästvigningen skedde i Karlstads domkyrka 1993. Han började på en forskartjänst med målet att doktorera med ämnet medicinsk etik. Han och dåvarande hustrun hade fått för tidigt födda tvillingar och gått igenom sjukhusperioden på tre månader, innan flickorna var hemma. Det debatterades kring frågan: rädda för tidigt födda till varje pris? Avhandlingen blev aldrig klar. Jan arbetade på olika ställen som mpräst t ex i Kumla, Eskilstuna och därefter Södertälje, där han var kyrkoherde. Efter Södertälje kom han till oss i Österåker.

Jan har varit Rotarian både i Eskilstuna och Södertälje tidigare.