Kul-på-tur i fjällen

lördag 3 oktober 2015

Ritva Elg

Ungdomsföreningen Kul-på-tur kom iväg på sin fjällvandring till Kebnekajse. Många minnen och upplevelser rikare.
3 av grabbarna med Muhammad Naderi i spetsen berättade och visade film. Första Frukost var en av sponsorerna.

Kul-på-tur är en ungdomsförening, som bildades för att förverkliga en dröm om en fjällvandring bl a med ensamkommande flyktingbarn. Man har samlat pengar och utrustning genom sponsorer bl a Rotary Första Frukost, haft loppis mm för att kunna göra denna resa. I juni kom man iväg - 8 ungdomar och 2 ledare. Var och en bar ca 20 kg på ryggen, när man väl kom upp till Nikkaluokta. Tyvärr var vädret inte riktigt på deras sida med regn och kyla, men de såg ändå ut att ha roligt på turen och ca 2 mil vandring i 5 km etapper om dagarna. Tälten var det inte läge att använda p g a vädret. Man bodde i stället på fjällstationen och i stugor. Sista dagen sken solen. Då var en helikopterflygnig inplanerad. Vilken tur! Vädret, naturen, sammanhållningen och samarbetet var den stora behållningen av resan. Kul-på-tur fortsätter med nya projekt bl a har man nu startat en danskurs för ett antal ungdomar.