Vi stödjer Solvatten

torsdag 12 november 2020

Björn Moe

Rent vatten är en brist på flera platser i världen. En brist som leder till sjukdomar, död och misär. Det är något som Petra Wadström, en Åkersbergabo, ville ändra på.

Petra Wadström, uppfinnare och konstnär, har kontruerat en vattenrenare som enbart genom solenergi renar vatten för dagligt bruk. Petra är ursprungligen från Åkersberga men har bott och vistats i delar av världen där tillgången på rinnande rent vatten är en bristvara. Det tar tre till fem timmar att rena tio liter vatten från bakterier som orsaker svåra magsjukdomar. Petra har varit gästföreläsare på ett av våra frukostmöten där vi fått se och höra om hennes uppfinning och hennes stora passion för att göra skillnad i de levnadsförhållanden som finns i många torra delar av världen.

Österåker Första Frukost Rotaryklubb har flera tillfällen stöttat Solvatten med bidrag. Nu kommer vi att sponsra ett antal solvattenrenare som i dagarna ska transporteras till delar av världen där behovet av rent vatten är stort.