Gröna Bandet

fredag 22 januari 2021

Lasse P

Jörgen Johansson berättade 22 januari 2021 om vandringen “Gröna Bandet”, som han gjorde sommaren 2020.

(Anteckningar av Lasse P)

Gröna Bandet sträcker sig från Grövelsjön i Dalarna upp till Treriksröset och går 130 mil, huvudsakligen i väglös terräng, längs fjällkedjan. Förutom en handfull waypoints, som skall passeras, så är vandraren fri att välja väg. Jörgen valde att undvika Kungsleden och bilvägar och gick delar av vandringen i väglös terräng.

Den 22 juni gav sig Jörgen iväg från Grövelsjön, och första etappen gick till Storlien, dit han infann sig den 29 juni. Den 17 mil långa vandringen gick i strålande sol och ca 30 graders värme. I den höglänta terrängen, med avsaknad av träd, fanns ingen skugga, och solen var uppe större del av dygnet. Värmen blev väldigt påfrestande, även på natten, och det var inte lätt att sova.

På nästa etapp, 24 mil, mellan Storlien – Gäddede, blev den stora utmaningen att bära med sig proviant för den 11 dygn långa sträckan. Följande etapper blev;

Gäddede - Kittelfjäll, 15 mil, 13 juli – 18 juli.
Kittelfjäll – Hemavan; 10 mil, 19-23 juli. Jörgen stannade några dagar i Hemavan pga magsjuka.
Hemavan – Vuoggatjålme, 14 mil, 27 juli – 1 augusti. Passerade Vindelkrokens sameviste.
Vuoggatjålme – Staloluokta – Saltoluokta, 20 mil, 3 – 10 augusti. En rutt som ledde in i Sarek och Padjelanta, och som avrundades med en dags vila.
Saltoluokta – Riksgränsen, 15 mil, 12 – 18 augusti. Grinigt väder med 2 grader varmt, regn och hård vind.
Riksgränsen – Treriksröset, 20 mil, 19 – 26 augusti, och målet nått!

Ett axplock ur frågor och svar:
Maten utgör en stor del av packningen, och det gäller att få i sig motsvarande kalorier som förbrukas. Favorit är potatismos och ölkorv. Det blir mellan 5 – 10 hg mat per dygn. Vatten bär man inte med sig utan det tar man ur bäckar och jokkar längs vägen. Säkerhetsutrustningen består av en satelitnödsändare, med vilken det går att sända ett textmeddelande. Apoteket består av lite smärtstillande och antibiotika. Myggen kan bli en plåga, men byxor och jacka av mikrofiber hindrar mygg från att sticka, och ett huvudnät skyddar huvud och nacke.

Vandringen kunde genomföras utan större incidenter. Två par skor förbrukades, varav det ena lagades provisoriskt med tandtråd. Vandringen bjöd på fantastiska naturupplevelser. Tyvärr var lederna emellanåt väldigt dåligt underhållna, en sorglig underlåtenhet av Länsstyrelserna. Detta kommer Jörgen att beröra i en kommande krönika i ”Utemagasinet”.

Mer att läsa från Jörgen finns på www.fjaderlatt.se samt www.smarterbackpacking.com där han beskriver sina vandringar i Alaska och annorstädes, samt delar med sig av sina erfarenheter. Jörgen är även författare till boken Vandra Fjäderlätt och bokserien Smarter Backpacking. Hans böcker finns att beställa på Amazon.

Nästa tripp, för 60-plussaren Jörgen Johansson från Åkersberga kanske blir Klippiga bergen?

Lasse P, Första Frukost Rotaryklubb, den 22 januari, 2021