Ung Företagsamhet

fredag 15 januari 2021

Lasse P

Dagens tema: Ung Företagsamhet, UF.
Inbjudna talare Ann-Catrin Skogström, Näringslivsutvecklare i kommunen, och Peter Romboli, lärare på Österåkers Gymnasium.

(Anteckningar av Lasse P)

UF är en gymnasiekurs, som ger 100 poäng, och där eleverna får möjlighet att starta upp och driva ett företag under ett läsår. Det börjar med en del teori kring entreprenörskap, affärsplan-skrivning mm, innan de startar upp med en kreativ process att välja- och utforma en affärsidé. De skriver en affärsplan, upprättar en budget och registrerar ett UF-företag. Potentiella aktieägare kontaktas för insamling av startkapital. Under tiden planeras för egen produktion, utformning av en tjänst eller inventering av lämplig leverantör av varor att bedriva handel med. Kontakter tas med banken för att öppna ett UF-konto mm. Verksamheten fortsätter med marknadsföring och försäljning. I takt med att kostnader och intäkter uppstår skall transaktionerna bokföras och följas upp mot budget. När läsåret närmar sig sitt slut skall företaget avvecklas i god ordning och ett bokslut upprättas. Eventuell vinst delas ut till aktieägarna. Under hela processen är målet att varje UF-företag skall ha en senior rådgivare som bollplank och stöd.

På detta sätt får eleverna en första verklighetsbaserad möjlighet att praktisera och tillämpa sina skolkunskaper i företagsekonomi och entreprenörskap, vilket utvecklar dem både kunskapsmässigt, erfarenhetsmässigt och gör att de växer som människor.

Studier visar på mycket positiva långsiktiga effekter, tex startar UF-elever eget företag i högre utsträckning, tjänar mer pengar, har högre sysselsättningsgrad, blir chefer i högre utsträckning samt mer benägna att anställa personal.

UF härstammar från den internationella organisationen ”Junior Achievement Worldwide”. I Sverige drivs ca 11 000 UF-företag över hela landet, av ca 35 000 elever, understödda av 1700 UF-lärare.

Österåker Första Frukost Rotaryklubb har som mission att Göra Österåker bättre inom områdena; Skola, Ungdomar, Företagande och Skärgården. Medlemmar i klubben har tidigare bidragit som UF-rådgivare, och ambitionen är nu att fortsätta och om möjligt utöka den verksamheten. Dessa ungdomar är ju de som kommer att driva näringslivet i kommunen och sörja för välståndet i framtiden!

Lasse P, Österåker Första Frukost Rotaryklubb