Imse Vimse - Allt för miljön

måndag 29 februari 2016

Marie Walleberg, medlem i Rotary Wisborg i Visby, gästade oss den 26 februari. Marie startade och driver Imse Vimse som är ett företag, som tagit fram och säljer tygblöjor i ett 50-tal länder världen över. Allt med ett starkt miljötänk bakom alla produkter. Omsättning drygt 14 miljoner och 8 anställda.

Klicka på rubriken, så kommer hela artikeln fram.

En familj med ett blöjbarn gör av med ca 12-20 000 kronor på blöjor. Det går åt 12 000 sopbikar för att frakta bort de begagnade blöjorna. Det finns mumera blöjor för barn upp till 30 kg, dvs ungefär vad en 7-åring väger. Branschen omsätter 1 miljard per år bara i Svarige. Med tygblöjor, om kan tvättas utan vidare över 200 gånger spar man pengar, barnet slipper utslag mm, blöjperioden förkortas. Dessutom besparas miljön. Man har även tagit fram blöjor för babysim dvs täta i vatten. En hel del andra produkter har också tagits fram inom barn-mammasegmentet. Fler kommer. Allt under devsien: sälja miljö och prisvärda textilprodukter för kvinnor och barn över hela världen.