"Rotary stal min ungdom"

fredag 4 mars 2016

Ritva Elg

Vår medlem Olof Holmberg med ett 30-årigt förflutet inom Rotary på olika orter berättade initierat om kärnkraften idag och i framtiden. Han har bl a under 2013-15 arbetat med omroganisation och slutförvaringsprojektet av kärnbränsle i Forsmark. Han har arbetat på SKB sedan 1996.

Klicka på rubriken, så ser du hela artikeln!

Olof var bekymrad över hur kraftförsörjningen i Sverige skulle bli i framtiden. En framtid utan kärnkraft måhända. 2040 behöver vi en ny källa till bakraft! De kärnkraftverk vi har idag är då uttjänta p g a ålder. 3/4 av verket är över 25 år gamla. Vindkraften idag ger ungefär lika mycket som Forsmark 3! Dessutom en hake - hur mycket ger den, när det är vinter och kallt? Idag är det svårt att få ekonomi i kärnkraften då en skatt betungar. 11.5% av vår el kommer från kärnkraft idag, vilket ger oss en 9:e plats i världen. 67 kärnkraftverk byggs f n främst i Kina, Ryssland och USA. 166 planeras i samma länder plus Indien. I Sverige och Tyskland ska de avvecklas. Fukushimakatastrofen förändrade branschen och ledde till en satsning på förnybara bränslen.

Sverige har kommit längst när det gäller att ta hand om avfallet. De nya generationerna av kärnkraftverk, som kommer 2030-40 är 100 gånger effektivare och behöver bara ½-1% av uranet. Man behöver inte bryta nytt uran på 5000 år! Slutförvaringen kortas från 100 000 år till 500-1000 år. Kylningen sker med natrium, bly eller gas.

Bekymmer: komptensförsörjningen. Nya ingenjörer och forskare försvann, när beslut omm avveckling kom. Mark finns för utbyggnad av de nya generationernas verk. I Forsmark finns t ex 10 av 14 tomter kvar. SSM borde kompletteras med ett rådgivande organ. Skatte lagen borde omarbetas t ex ny prissättningsmodell vad gäller betalning vid sträng kyla el extrem värme, då det går åt extra kraft.